Intervju med Patrik Lindh: ny administrerende direktør i Spenncon
Han beskriver seg selv som en lagspiller – både på og utenfor banen. Etter mange år i betongindustrien, og med ledererfaring fra flere selskaper, har han nå tatt plass som administrerende direktør i Spenncon. Med tydelige ambisjoner og et stort engasjement for mennesker, kultur og utvikling, ser han lyst på fremtiden.
– Jeg har hatt byggebransjen tett på hele livet, forteller han. – Faren min var sjef i Skanska, og moren min jobbet som økonom der. Så jeg fikk tidlig et innblikk i hvordan bransjen fungerer.
Selv om planen opprinnelig var en annen, ble veien inn i byggeindustrien starten på en spennende og givende karriere. Det som kanskje har preget ham aller mest som leder, er likevel bakgrunnen fra karrieren hans som ishockeyspiller, og alt han lærte gjennom idretten.
– Jeg lærte mye om samarbeid, lagånd og disiplin gjennom idretten, sier han. – I lagidrett handler alt om å ta hensyn til hverandre, levere hver dag, utvikle seg, jobbe med kontinuerlig forbedring og alltid gjøre sitt beste for laget. Den følelsen av fellesskap har jeg tatt med meg inn i lederrollen.
Allerede som 24-åring fikk han sin første lederjobb. Siden har han hatt ulike lederroller, og siden starten i betongindustrien i 1990 har han blitt værende i faget.

Et naturlig neste steg
Da han startet i Consolis i 2016, hadde han allerede mange år bak seg som daglig leder i andre selskaper. Da muligheten til å ta over ansvaret for Spenncon dukket opp, føltes det som et naturlig steg videre.
– Jeg kjente til Spenncon fra tidligere, og syntes det virket som en spennende utfordring, sier han. – Kulturene i Norge og Sverige er ganske like, og språket er ikke noe problem. Jeg håper jeg kan være en positiv drivkraft for Spenncons vei inn i fremtiden.
Et godt førsteinntrykk
De første dagene i rollen har gitt et solid inntrykk av organisasjonen.
– Jeg opplever at det sitter enormt mye erfaring og kunnskap i bedriften. Mange har vært her lenge og kjenner virksomheten ut og inn, forteller han. – Samtidig ser jeg en yngre generasjon som er sultne på å lære og som allerede har bygget opp mye kompetanse. Det er mange trivelige mennesker her, og jeg har blitt tatt godt imot.
Den tekniske kunnskapen trekker han frem som en av Spenncons største styrker.
– Spenncon er et veletablert varemerke i den norske betongbransjen, med en solid posisjon og et sterkt omdømme. Nå gjelder det å bygge videre på det, og ta tilbake den ledende posisjonen i markedet.
Et bransjeskifte drevet av bærekraft
Bygge- og betongbransjen er i rask endring, og særlig miljø og bærekraft står høyt på agendaen.
– Miljøfokuset har vokst enormt de siste årene, sier han. – Samtidig ligger det store muligheter i industrielt bygg, altså mer effektiv produksjon og prefabrikasjon i kontrollerte fabrikkmiljøer.
For ham handler Spenncons fremtid om å forene tradisjon og innovasjon.
– Vi skal bygge videre på det som fungerer, men også tørre å utfordre oss selv. Tradisjon og innovasjon må gå hånd i hånd. Vi skal bevare kvaliteten og kunnskapen som ligger i selskapet, men også være åpne for nye løsninger og teknologier som gjør oss mer bærekraftige.

Kultur, verdier og lederskap
Når han snakker om hva som er viktigst for Spenncon som organisasjon, er han tydelig: verdiene må være mer enn ord på et ark.
– For meg handler det om helse, sikkerhet, miljø, ansvar, engasjement, etikk, moral, teamarbeid, læring, lønnsomhet og kundetilfredshet, sier han. – Disse verdiene henger sammen og må ligge til grunn for alt vi gjør.
Han understreker også betydningen av å være ærlig med seg selv som organisasjon.
– Kravene og forventningene i bransjen har endret seg mye de siste ti årene. Vi må sørge for å være lønnsomme, men samtidig levere i tråd med kundenes behov og ønsker.
Som leder legger han stor vekt på kommunikasjon, samarbeid og ansvar.
– Alt henger sammen. Alle må bidra – hver dag. Det handler om å være tydelig, jobbe som et lag og sørge for at vi alle drar i samme retning.
Et tydelig fremtidsmål
Når han ser fremover, er ambisjonene klare.
– Jeg ønsker at Spenncon skal være både medarbeidernes og kundenes førstevalg, sier han. – Om fem år håper jeg å kunne se tilbake på et lønnsomt Spenncon som igjen er nummer én i betongelementbransjen – og som er en arbeidsplass alle ønsker å være en del av.